Geplaatst door: WWV

AI is overal in e-commerce

Vraag een willekeurige digital commerce professional naar een belangrijke ontwikkeling voor het komende jaar, en de kans is groot dat het erin voorkomt: AI. De twee letters volstaan om duidelijk te maken dat het om artificial intelligence ofwel kunstmatige intelligentie gaat. Het speelt een rol in zo’n beetje alle facetten van e-commerce, van contentgeneratie tot virtuele winkelasistentie en van voorraadvoorspelling tot zoekmachinemarketing. Het komt stuk voor stuk voorbij op de Webwinkel Vakdagen.

Sinds de introductie van ChatGPT bij het grote publiek, in december 2022, is de aandacht voor AI geëxplodeerd. Net als het aantal bewuste dagelijkse gebruikers. Ongeveer een op de drie Nederlandse consumenten maakt zelf weleens gebruik van generatieve AI-tools, leert recent onderzoek van Deloitte. Daarmee is de technologie in korte tijd gedemocratiseerd.

Billie & co
In het bedrijfsleven speelt AI al veel langer een rol van betekenis. Sinds de eeuwwisseling hebben e-commerce bedrijven kunstmatige intelligentie onder meer ingezet om workflows te automatiseren, voorraden te optimaliseren en chatbots te laten functioneren. Hallo Billie! Vijftien is ‘ie alweer, de chatbot van bol. De verschillende AI-toepassingen hebben er in de afgelopen decennia onder andere toe geleid dat bedrijven sneller, effectiever en efficiënter zijn gaan werken. 

Generatieve AI
De opkomst van generatieve AI, in tools als ChatGPT van OpenAI en Bard van Google, heeft eraan bijgedragen dat bedrijven anno 2023 veel dagtaken aan de technologie kunnen overlaten. Denk aan het creëren van productbeschrijvingen en marketingteksten, maar ook aan het bieden van intelligente shopassistentie en klantenservice, het doen van gepersonaliseerde productaanbevelingen en het dynamisch beprijzen van artikelen.

Klantbeleving
Behalve processen aan de achterkant verbetert AI inmiddels dus ook de klantbeleving aan de voorkant en daarmee uiteindelijk de veelbesproken customer lifetime value; als klanten in hun zoekproces persoonlijker worden aangesproken en sneller vinden wat ze zoeken, zullen ze eerder converteren. En wanneer hun vragen adequaat worden beantwoord, zal hun tevredenheid en loyaliteit toenemen. Zo voegt AI waarde toe.

Shoppable video’s
Internationale e-commerce experts verwachten de komende jaren onder meer veel van AI-gedreven chatbots, retouroplossingen en loyaliteitsprogramma’s, virtuele assistenten en visuele zoekmachines. Ook zien ze veel toekomst in AI powered videos; de techniek stelt marketeers in staat om laagdrempelig interactieve shoppable video’s te generen voor hun websites en sociale kanalen. Steeds meer bedrijven zullen ze gaan inzetten als ze zich realiseren hoe snel, goedkoop en doeltreffend ze zijn. Ondertussen speelt AI een steeds belangrijkere rol in fraudedetectie en zorgen de taalmodellen ervoor dat de wereld voor online ondernemers steeds een stukje kleiner wordt. AI rekt grenzen op.

Basisvoorwaarde: datakwaliteit 
Maar, zo benadrukken deskundigen ook: goede output krijg je alleen met goede input. Garbage in, garbage out. De kwaliteit van de gegevens om een AI-systeem mee te kunnen te trainen of om beslissingen te nemen, is direct van invloed op de kwaliteit van de resultaten. Daarom doen webwinkeliers er goed aan om hoogwaardige data in te brengen, die relevant en representatief zijn voor hun bedrijfsvoering. Dat geldt zeker wanneer de intelligentie om toekomstige beslissingen te nemen moet worden geschapen uit historische gegevens, of het nu om voorraadvoorspellingen, aanbevelingen of klantenservice gaat.

AI op de Webwinkel Vakdagen
Voorzienbaar is dat AI in zo goed als alle presentaties op de WWV aan de orde zal komen, in de ene uiteraard meer dan in de andere. Een aantal sprekers gaat er specifiek op in. Een niet uitputtend overzicht, op chronologische volgorde:

•    Monique van Zundert van Smartwares Group vertelt hoe AI helpt bij de contentgeneratie voor het merk Princess (#interview)
(Dinsdag 23 januari om 11.15 uur in zaal 8)

•    Stefan van den Brink van Promentum organiseert een ronde tafelsessie over praktische toepassingen en succesverhalen met AI in online retail
(Dinsdag 23 januari om 11.30 uur, rondetafelsessie)

•    Rik van den Wijngaard en Martijn Versteeg van Yellowgrape bespreken de potentie van AI-gestuurde hyperpersonalisatie op grote schaal
(Dinsdag 23 januari om 12.00 uur in zaal 8)

•    Remco en Rick Zuidbroek van Double Smart spiegelen voor hoe bedrijven hun marketing op zijn kop kunnen zetten met AI, zonder hun authenticiteit te verliezen
(Dinsdag 23 januari om 13.15 uur in zaal 6)

•    Rens Dost legt namens Tweakwise uit hoe e-commerce bedrijven aan hun merk kunnen werken in het AI-tijdperk
(Dinsdag 23 januari om 13.15 uur in zaal 8)

•    Martijn Hoogeveen van Icecat gaat in op de AI-revolutie in e-commerce content voorbij de hype
(Dinsdag 23 januari om 14.15 uur, rondetafelsessie)

•    Martijn Jansen van Fitwinkel en Wiebe Konter van Optiply leggen uit hoe AI forecasting voorraadniveaus drastisch kan verlagen
(Dinsdag 23 januari om 14.45 uur in zaal 11)

•    Martin van Kranenburg en Etienne Donicie van Schrijven voor het Brein fileren teksten en roasten live websites De best beoordeelde sprekers van de vorige Webwinkel Vakdagen laten onder andere zien hoe ChatGPT als redactie-assistent kan worden ingezet (#interview)
(Dinsdag 23 januari om 15.30 uur in zaal 8)

•    Stijn Bergmans van MvH Media spiegelt voor hoe ondernemers AI kunnen gebruiken om hun SEO-strategie te verbeteren
(Woensdag 24 januari om 11.15 uur in zaal 8)

•    Rens Gerritsen van Buckaroo bespreekt revolutionaire AI-tools en betaalfeatures die passen bij een innovatieve replatforming
(Woensdag 24 januari om 11.30 uur, rondetafelsessie)

•    Rian Faaij van Bieze Food Group en Henry Bol van CloudSuite bespreken best practices met AI in B2B
(Woensdag 24 januari om 13.15 uur in zaal 8)

•    Kevin Janssen en Io Michels van CM.com bespreken met tafelgasten hoe je een generatieve AI chatbot kunt gebruiken met behoud van de human touch
(Woensdag 24 januari om 14.15 uur, rondetafelsessie)

•    Stefan van den Brink van Promentum verklaart de gecombineerde kracht van AI en Enterprise Resource Planning
(Woensdag 24 januari om 15.30 uur in zaal 4)

•    Michiel Gaasterland van CM.com schetst hoe generatieve AI kan bijdragen aan een betere klantervaring in ‘the age of customer conversation’.
(Woensdag 24 januari om 15.30 uur in zaal 7)

Reactie plaatsen